FAQ: veel gestelde vragen met betrekking tot daktenten.
Vraag hieronder uw vrijblijvende offerte aan. Wij zullen zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
Hoe en waarom wil jij je daktent gebruiken?
Is je reis het doel? Of ben je onderweg naar je vaklantiebestemming?
Een daktent is in ieder geval je ideale partner om snel (binnen maximaal 5 minuten) een comfortabele en veilige slaapplek te maken. Wil je weer vertrekken? Binnen 5 tot 10 minuten ben je helemaal ingepakt en reis klaar.
Een Koala Creek® daktent monteer je vooraf op je autodak of aanhangwagen.
Een Koala Creek® daktent monteer je vooraf op je autodak of aanhangwagen.
Aandachtspunten bij de aanschaf van een daktent
iedereen heeft natuurlijk zijn eigen punten die hij/zij belangrijk vindt.
Onderstaand een aantal punten ter vergelijk. Kies zelf eruit, vul eventueel aan.
Dit goed vooraf bepalen voorkomt achter hoge meerkosten!
– De juiste daktent voor het formaat auto!
– Snelheid van opzetten.
– SOFTCOVER- HARDCOVER - HYBRIDEdaktent? meer uitleg hierover in een van de FAQ.
– Kleur en contrastkleur?
– Kwaliteit / dikte van het tentdoek van de daktent.
– Te monteren ondertent / luifel.
– Kwaliteit / dikte van het tentdoek van de ondertent.
– Kwaliteit van het vliegengaas.
– Kwaliteit / merk van de ritsen. (merkloos – SBR – YKK)
– Hardheid van het matras (dikte kan minder belangrijk zijn als de hardheid hoger is)
– Welke matras hoes? (kunststof is gemakkelijk af te drgen)
– Voldoende ventilatie mogelijkheden.
– Luifels over de zijramen en zijn deze op te rollen ivm uitzicht?
– Bij tentdoek daktenten een stevige flysheet / isolatiedak (Dikker = minder flapperen)
– Hoogte van de hoofdscharnieren van een tentdoek daktent ivm eventueel opbergen van materialen in de daktent.
– Kwaliteit van de gebruikte hoes / cover en hoogte hiervan.
– bij een SOFTCOVER water/stofdichte cover en gemakkelijk te de-monteren. Zeker bij een hogere 4×4 waarmee OffRoad gereden wordt. Let op montage verschillen.
– Een al dan niet oprolbare cover, voorkomt extra werk en spaart plaats.
– Lengte van de ladder, bijvoorbeeld minimaal 230 of 260 cm.
– Kleur en uitvoering van de ladder? Zelfinschuivend op op iedere trede 2 knopjes? Treden onder een hoek om pijnloos blootsvoets of op slippers op de ladder te lopen? Kleur van de ladder aluminium of zwart?
– Diameter en vorm van de framebuizen. (16 of 25 mm, recht of gebogen)
– Materiaal van de frame scharnieren: Kunststof of metaal?
– Een telescoop stang in de overstekende dakluifel ter voorkoming van een waterzak in het dak. (niet nodig bij een gebogen frame)
– Bij een overdekte instap binnenin zakjes om de scheerlijnen op te bergen.
– Onder de bodem een zak waarin de haringen en metalen raamuitstellers onder handbereik opgeborgen kunnen worden.
– metalen raamuitstellers met een V zodat het water eraf drupt en niet in de (onder)tent loopt.
– Compleet met alle toebehoren en duidelijke montage instructie.
– Leverbare accessoires; Schoen opbergzakken / bagagehangmat / LED met USB / anti condensmat / luifel etc.
– Garantie termijn en Service. Kopen bij een dealer maakt het verschil.
– Kopen bij een dealer die monteren kan en/of montage advies kan geven.
– Kopen bij een dealer die ook de juiste dakdrager kan leveren.
*One stop shop bij de Koala Creek® dealer, kopen, monteren, op vakantie!
Onderstaand een aantal punten ter vergelijk. Kies zelf eruit, vul eventueel aan.
Dit goed vooraf bepalen voorkomt achter hoge meerkosten!
– De juiste daktent voor het formaat auto!
– Snelheid van opzetten.
– SOFTCOVER- HARDCOVER - HYBRIDEdaktent? meer uitleg hierover in een van de FAQ.
– Kleur en contrastkleur?
– Kwaliteit / dikte van het tentdoek van de daktent.
– Te monteren ondertent / luifel.
– Kwaliteit / dikte van het tentdoek van de ondertent.
– Kwaliteit van het vliegengaas.
– Kwaliteit / merk van de ritsen. (merkloos – SBR – YKK)
– Hardheid van het matras (dikte kan minder belangrijk zijn als de hardheid hoger is)
– Welke matras hoes? (kunststof is gemakkelijk af te drgen)
– Voldoende ventilatie mogelijkheden.
– Luifels over de zijramen en zijn deze op te rollen ivm uitzicht?
– Bij tentdoek daktenten een stevige flysheet / isolatiedak (Dikker = minder flapperen)
– Hoogte van de hoofdscharnieren van een tentdoek daktent ivm eventueel opbergen van materialen in de daktent.
– Kwaliteit van de gebruikte hoes / cover en hoogte hiervan.
– bij een SOFTCOVER water/stofdichte cover en gemakkelijk te de-monteren. Zeker bij een hogere 4×4 waarmee OffRoad gereden wordt. Let op montage verschillen.
– Een al dan niet oprolbare cover, voorkomt extra werk en spaart plaats.
– Lengte van de ladder, bijvoorbeeld minimaal 230 of 260 cm.
– Kleur en uitvoering van de ladder? Zelfinschuivend op op iedere trede 2 knopjes? Treden onder een hoek om pijnloos blootsvoets of op slippers op de ladder te lopen? Kleur van de ladder aluminium of zwart?
– Diameter en vorm van de framebuizen. (16 of 25 mm, recht of gebogen)
– Materiaal van de frame scharnieren: Kunststof of metaal?
– Een telescoop stang in de overstekende dakluifel ter voorkoming van een waterzak in het dak. (niet nodig bij een gebogen frame)
– Bij een overdekte instap binnenin zakjes om de scheerlijnen op te bergen.
– Onder de bodem een zak waarin de haringen en metalen raamuitstellers onder handbereik opgeborgen kunnen worden.
– metalen raamuitstellers met een V zodat het water eraf drupt en niet in de (onder)tent loopt.
– Compleet met alle toebehoren en duidelijke montage instructie.
– Leverbare accessoires; Schoen opbergzakken / bagagehangmat / LED met USB / anti condensmat / luifel etc.
– Garantie termijn en Service. Kopen bij een dealer maakt het verschil.
– Kopen bij een dealer die monteren kan en/of montage advies kan geven.
– Kopen bij een dealer die ook de juiste dakdrager kan leveren.
*One stop shop bij de Koala Creek® dealer, kopen, monteren, op vakantie!
Hoeveel kilogram mag op mijn autodak?
Als eerste dien je te letten op de toegestane dakbelasting in je instructieboekje, dit noemen we de DYNAMSCHE belasting (onder het rijden) en wordt door de autofabrikant opgegeven. (dakdragers en daktent samen)
Wanneer je stil staat, de daktent uitgeklapt is en je (jullie) erin gaan liggen kan de maximale dakbelasting vaak 5 x zo hoog zijn. Dit noemen we de STATISCHE dakbelasting.
De gewenste dakdrager afstand is meestal minimaal ca. 70 cm. echter afhankelijk van het daktentmodel en formaat.
Als het even kan monteer je een daktent centraal, midden op het dak van de auto, tussen de wielen.
Let bij aanschaf op dat de dakdragers:
– Geschikt zijn voor jouw auto. (juiste voeten/bevestiging)
– Een TUV/GS keurmerk hebben.
– Goedgekeurd zijn voor minimaal het gewicht van de daktent en het gewicht van de dakdragers samen. (controleer de maximum dakbelasting van je auto, want dat is maatgevend!)
– De stangen van een dakdrager moeten bij voorkeur over de voeten van de dakdrager liggen, zodat de stangen niet van de voeten zullen afbreken.
* DRINGEND ADVIES: Indien je niet in deze materie thuis bent kun je het beste terecht bij een Koala Creek® daktent dealer. Deze weet hier alles van.
Wanneer je stil staat, de daktent uitgeklapt is en je (jullie) erin gaan liggen kan de maximale dakbelasting vaak 5 x zo hoog zijn. Dit noemen we de STATISCHE dakbelasting.
De gewenste dakdrager afstand is meestal minimaal ca. 70 cm. echter afhankelijk van het daktentmodel en formaat.
Als het even kan monteer je een daktent centraal, midden op het dak van de auto, tussen de wielen.
Let bij aanschaf op dat de dakdragers:
– Geschikt zijn voor jouw auto. (juiste voeten/bevestiging)
– Een TUV/GS keurmerk hebben.
– Goedgekeurd zijn voor minimaal het gewicht van de daktent en het gewicht van de dakdragers samen. (controleer de maximum dakbelasting van je auto, want dat is maatgevend!)
– De stangen van een dakdrager moeten bij voorkeur over de voeten van de dakdrager liggen, zodat de stangen niet van de voeten zullen afbreken.
* DRINGEND ADVIES: Indien je niet in deze materie thuis bent kun je het beste terecht bij een Koala Creek® daktent dealer. Deze weet hier alles van.
Op welke model dakdragers monteer ik een daktent?
Als eerste letten op de toegestane dakbelasting in je instructieboekje !!
Gewenst is een dragerafstand van 70 cm of groter. ((zie jouw daktent handleiding)
Tevens als het kan montage centraal, midden op het dak. Tussen de wielen.
Erg belangrijk is ook erop te letten dat de eventueel aanwezige achterklep open kan, terwijl de daktent (zeker een hardcover) niet te ver naar voor uitsteekt.
Er zijn momenteel globaal 5 bevestigings methoden van dakdragers.
1- Regengoot montage: Vaak bij oudere auto’s en oudere 4×4 voertuigen. Hierbij heb je een gebogen randje aan de zijkant van het dak. Hierin komt de regengoot voet of dakrekvoet te staan. Heel sterk en probleemloos.
2- Een glad dak: Dit zit vaak bij huidige auto’s. De klemplaten komen om de dakrand bij een geopende deur, of worden met boutjes of pennetjes in de deurrand vast gezet. Afhankelijk van de dakvorm zou dit in een enkele geval tot deukjes kunnen leiden wanneer je er een daktent op wilt monteren
3- Fixpoint: De dakdragers hebben vaste bevestigingsplekken boven op het dak. Bevestiging met een speciaal systeem of schroefdraad. NADEEL: vaste afstand tussen de voorste en achterste drager.
4- Open dakrails: Waar je een hand onder door kunt steken. Hier klemmen dragervoeten om de dakrails. Let op: vaak lagere dakbelasting! Soms een voordeel: indien lange dakrails kun je de voeten ver uit elkaar zetten.
5- Dichte / lage / geïntegreerde dakrails: Over de gehele lengte van de dakrails aangesloten op het dak. Let op: vaak lagere dakbelasting! Soms een voordeel: indien lange dakrails kun je de voeten ver uit elkaar zetten.
Hieronder meer over dakdragerstangen en dakdragervoeten:
– De van oudsher gebruikte stalen stangen. Meestal 3-4 cm breed en 2-3 cm hoog, hierop passen bijna alle daktenten met een standaard bevestiging.
– Tegenwoordig zie je ook vaak aluminium stangen. Vaak ca. 6 cm. breed en 3 cm hoog. Bij aerodynamische stangen wel 8-9 cm. breed. Deze bredere aluminium stangen kunnen bij sommige daktent bevestigingen problemen geven.
– De THULE PRO bar is een heel sterke en perfecte aluminium dakdragerstang voor montage van een dakrek. Heel universeel vanwege de doorlopende montagegroeven en T-gleuf groeven.
– Koala Creek® daktent bevestigingen passen tot op ca. 10 cm. brede dakdragers, dus bijna nooit een probleem.
– de 4 dakdragervoeten zijn vaak van kunststof, en ook vaak afsluitbaar. (verwacht niet teveel van de gebruikte cilinderslotjes, welke snel open te breken zijn met ee schroevendraaier, hamer en waterpomptang)
– Het heeft de voorkeur dat de dakdragerstangen op de dakdragervoeten liggen voor een goede ondersteuning en het voorkomen dat de dakdragerstangen uit de dakdragervoeten afbreken (Dit gebeurt regelmatig bij dakdragers van autofabrikanten. Deze zijn vaak NIET geschikt voor montage van een daktent.)
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® daktentverkoper, hij kan je helpen bij het kiezen van de juiste dakdragers en/of roofrack!
Gewenst is een dragerafstand van 70 cm of groter. ((zie jouw daktent handleiding)
Tevens als het kan montage centraal, midden op het dak. Tussen de wielen.
Erg belangrijk is ook erop te letten dat de eventueel aanwezige achterklep open kan, terwijl de daktent (zeker een hardcover) niet te ver naar voor uitsteekt.
Er zijn momenteel globaal 5 bevestigings methoden van dakdragers.
1- Regengoot montage: Vaak bij oudere auto’s en oudere 4×4 voertuigen. Hierbij heb je een gebogen randje aan de zijkant van het dak. Hierin komt de regengoot voet of dakrekvoet te staan. Heel sterk en probleemloos.
2- Een glad dak: Dit zit vaak bij huidige auto’s. De klemplaten komen om de dakrand bij een geopende deur, of worden met boutjes of pennetjes in de deurrand vast gezet. Afhankelijk van de dakvorm zou dit in een enkele geval tot deukjes kunnen leiden wanneer je er een daktent op wilt monteren
3- Fixpoint: De dakdragers hebben vaste bevestigingsplekken boven op het dak. Bevestiging met een speciaal systeem of schroefdraad. NADEEL: vaste afstand tussen de voorste en achterste drager.
4- Open dakrails: Waar je een hand onder door kunt steken. Hier klemmen dragervoeten om de dakrails. Let op: vaak lagere dakbelasting! Soms een voordeel: indien lange dakrails kun je de voeten ver uit elkaar zetten.
5- Dichte / lage / geïntegreerde dakrails: Over de gehele lengte van de dakrails aangesloten op het dak. Let op: vaak lagere dakbelasting! Soms een voordeel: indien lange dakrails kun je de voeten ver uit elkaar zetten.
Hieronder meer over dakdragerstangen en dakdragervoeten:
– De van oudsher gebruikte stalen stangen. Meestal 3-4 cm breed en 2-3 cm hoog, hierop passen bijna alle daktenten met een standaard bevestiging.
– Tegenwoordig zie je ook vaak aluminium stangen. Vaak ca. 6 cm. breed en 3 cm hoog. Bij aerodynamische stangen wel 8-9 cm. breed. Deze bredere aluminium stangen kunnen bij sommige daktent bevestigingen problemen geven.
– De THULE PRO bar is een heel sterke en perfecte aluminium dakdragerstang voor montage van een dakrek. Heel universeel vanwege de doorlopende montagegroeven en T-gleuf groeven.
– Koala Creek® daktent bevestigingen passen tot op ca. 10 cm. brede dakdragers, dus bijna nooit een probleem.
– de 4 dakdragervoeten zijn vaak van kunststof, en ook vaak afsluitbaar. (verwacht niet teveel van de gebruikte cilinderslotjes, welke snel open te breken zijn met ee schroevendraaier, hamer en waterpomptang)
– Het heeft de voorkeur dat de dakdragerstangen op de dakdragervoeten liggen voor een goede ondersteuning en het voorkomen dat de dakdragerstangen uit de dakdragervoeten afbreken (Dit gebeurt regelmatig bij dakdragers van autofabrikanten. Deze zijn vaak NIET geschikt voor montage van een daktent.)
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® daktentverkoper, hij kan je helpen bij het kiezen van de juiste dakdragers en/of roofrack!
Wat als de daktent montage profielen boven de dakdrager voeten zitten?
Soms, met name indien er dakrails gemonteerd zijn, kan de daktent bevestiging boven een dakdragervoet zitten. (vaak aan de achterste montagepunten) In dat geval kan de montage van de daktent verder naar binnen verplaatst worden met behulp van adapter platen.
Koala Creek® levert bij een daktent 4 stevige RVS montage platen met 4 gaten erin. Per daktent worden ook 8 stuks RVS bouten en zelfborgende RVS moeren meegeleverd. Zelfborgend zowel voor een veilige bevestiging tegen het lostrillen, en minder diefstal gevoelig omdat losdraaien meer tijd kost en met een gereedschap (ook meegeleverd) gedaan moet worden.
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
Koala Creek® levert bij een daktent 4 stevige RVS montage platen met 4 gaten erin. Per daktent worden ook 8 stuks RVS bouten en zelfborgende RVS moeren meegeleverd. Zelfborgend zowel voor een veilige bevestiging tegen het lostrillen, en minder diefstal gevoelig omdat losdraaien meer tijd kost en met een gereedschap (ook meegeleverd) gedaan moet worden.
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
Een daktent monteren op een dakrek - roofrack?
Een dakrek of roofrack wordt vaak op een 4×4 auto gebruikt.
Vaak is het dakrek langer dan de gesloten daktent. Je kunt dan meer spullen meenemen op het dak. Op verre reizen bijvoorbeeld extra jerrycans, een High Jack krik, verlichting monteren, rijplaten meenemen. etc.
Globaal zijn er 2 soorten dakrekken/roofracks.
Met de hoofd dragers (meestal plat aluminium van ca. 8-9 cm breed) in de lengte richting, of dwars op de auto. Hierbij dien je rekening te houden i.v.m. de montagerichting van de daktent.
Dit vanwege de gemonteerde daktent montage profielen van een daktent. Onder een daktent zitten 2 montageprofielen, en afhankelijk van een SOFTCOVER of HARDCOVER daktent lopen deze dwars of in de lengte richting.
Aandachtspunt is ook dat de bovenkant van een dakrek het liefst vlak ligt met de zijranden van het dakrek. Indien de dakrek profielen van een dakrek aan de bovenkant lager liggen als de zijrand (zoals bij FRONTRUNNER) kun je in de problemen komen met de aluminium profielen onder je daktent. Een optie is dan om set van 4 Koala Creek® daktent steunsets te kopen.
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
Vaak is het dakrek langer dan de gesloten daktent. Je kunt dan meer spullen meenemen op het dak. Op verre reizen bijvoorbeeld extra jerrycans, een High Jack krik, verlichting monteren, rijplaten meenemen. etc.
Globaal zijn er 2 soorten dakrekken/roofracks.
Met de hoofd dragers (meestal plat aluminium van ca. 8-9 cm breed) in de lengte richting, of dwars op de auto. Hierbij dien je rekening te houden i.v.m. de montagerichting van de daktent.
Dit vanwege de gemonteerde daktent montage profielen van een daktent. Onder een daktent zitten 2 montageprofielen, en afhankelijk van een SOFTCOVER of HARDCOVER daktent lopen deze dwars of in de lengte richting.
Aandachtspunt is ook dat de bovenkant van een dakrek het liefst vlak ligt met de zijranden van het dakrek. Indien de dakrek profielen van een dakrek aan de bovenkant lager liggen als de zijrand (zoals bij FRONTRUNNER) kun je in de problemen komen met de aluminium profielen onder je daktent. Een optie is dan om set van 4 Koala Creek® daktent steunsets te kopen.
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
Wat weegt een daktent? (de massa)
Het gewicht (massa) van de daktent is erg belangrijk, dit in verband met de maximum toegelaten dakbelasting. (zie opgave fabrikant in je instructieboekje)
Niet iedere daktent leverancier / fabrikant is even secuur met het opgeven van de daktent massa (gewicht).
Controleer het eventueel zelf als je twijfel hebt, veel fabrikanten geven een te lage massa (gewicht) op. (Til de daktent met 2 personen op, en zet om de beurt onder een persoon een personenweegschaal, en tel dit op.)
Niet iedere daktent leverancier / fabrikant is even secuur met het opgeven van de daktent massa (gewicht).
Controleer het eventueel zelf als je twijfel hebt, veel fabrikanten geven een te lage massa (gewicht) op. (Til de daktent met 2 personen op, en zet om de beurt onder een persoon een personenweegschaal, en tel dit op.)
Hoe krijg ik een daktent op mijn auto?
Hier zijn een aantal manieren voor.
Bijvoorbeeld op een verhoging ( 2 steunen) naast de auto leggen en hem er met 2 of meer personen optillen. (afhankelijk van het gewicht)
Of je kijkt voor een hefinrichting zoals een heftruck, elektrische takel , motortakel.
Een mogelijkheid is ook om hem met een lift of spanbanden op te hangen boven de auto, en hem als hij nodig is laten zakken.
*Een KOALA CREEK® daktent dealer kan je advies geven.
Bijvoorbeeld op een verhoging ( 2 steunen) naast de auto leggen en hem er met 2 of meer personen optillen. (afhankelijk van het gewicht)
Of je kijkt voor een hefinrichting zoals een heftruck, elektrische takel , motortakel.
Een mogelijkheid is ook om hem met een lift of spanbanden op te hangen boven de auto, en hem als hij nodig is laten zakken.
*Een KOALA CREEK® daktent dealer kan je advies geven.
Welke van de 3 types daktent? SOFTCOVER - HARDCOVER - HYBRIDE?
In hoofdlijnen bestaan er 3 soorten daktenten:
– Daktenten welke je uitklapt geheel gemaakt uit tentdoek. (SOFTCOVER)
– Daktenten welke je omhoogklapt met harde schaal (HARDCOVER)
– Dwars gemonteerde uitklap daktenten met een klapdak (HYBRIDE)
SOFTCOVER Daktenten gemaakt uit tentdoek:
softcover daktenten zijn zeer compact, lichtgewicht en meestal goedkoper dan hardcover tenten. Eenmaal geopend, bieden ze een zeer groot slaapgedeelte dat ook bijzonder geschikt is voor gezinnen. (leverbaar in verschillende breedtematen)
Gemakkelijk is ook de mogelijkheid om bij bepaalde modellen (met overdekte ladder / instap) een ruime ondertent (liefst van hetzelfde materiaal als de daktent) te monteren. Als extra slaapplaats of verblijfsruimte. Meestal iets meer werk met opzetten als bij een hard shell daktent. Er zijn echter modellen welke binnen enkele seconden slaapklaar zijn.
HARDCOVER daktenten:
Deze zijn meestal sneller opgebouwd dan een softcover tent, hebben minder stof oppervlak dat nat kan worden, en dragen zichzelf zonder een extra (ladder) ondersteuning. De ladder kan vaak aan 3 zijden gemonteerd worden. Er zijn in de basis 2 modellen: Met scharnieren aan de voorzijde (triangel model) of zonder scharnieren ( dak gaat in zijn geheel omhoog). Dit maakt een hardcover daktent bijzonder interessant voor daktentgebruikers die altijd snel klaar willen zijn met de opbouw en inklappen van de daktent. Nadeel is het vaak de hogere prijs, het hogere gewicht en grote bodemoppervlakte (opwaartse kracht tijdens rijden). Heel belangrijk hierbij is ook om te letten op de maximale dakbelasting van een auto. Sterker nog: Als je wilt gaan daktentkamperen met een hardcover daktent, kies dan eerst een auto auto welke hiervoor geschikt is!
Liever niet gebruiken op te kleine auto’s.
HYBRIDE daktenten:
Daktenten met een deksel welke dwars op het dak gemonteerd worden met de ladder naar de zijkant. Min of meer een combinatie van een softcover uitklapdaktent, maar dan met een "vast" dak. (dus geen losse hoes - cover)
– Daktenten welke je uitklapt geheel gemaakt uit tentdoek. (SOFTCOVER)
– Daktenten welke je omhoogklapt met harde schaal (HARDCOVER)
– Dwars gemonteerde uitklap daktenten met een klapdak (HYBRIDE)
SOFTCOVER Daktenten gemaakt uit tentdoek:
softcover daktenten zijn zeer compact, lichtgewicht en meestal goedkoper dan hardcover tenten. Eenmaal geopend, bieden ze een zeer groot slaapgedeelte dat ook bijzonder geschikt is voor gezinnen. (leverbaar in verschillende breedtematen)
Gemakkelijk is ook de mogelijkheid om bij bepaalde modellen (met overdekte ladder / instap) een ruime ondertent (liefst van hetzelfde materiaal als de daktent) te monteren. Als extra slaapplaats of verblijfsruimte. Meestal iets meer werk met opzetten als bij een hard shell daktent. Er zijn echter modellen welke binnen enkele seconden slaapklaar zijn.
HARDCOVER daktenten:
Deze zijn meestal sneller opgebouwd dan een softcover tent, hebben minder stof oppervlak dat nat kan worden, en dragen zichzelf zonder een extra (ladder) ondersteuning. De ladder kan vaak aan 3 zijden gemonteerd worden. Er zijn in de basis 2 modellen: Met scharnieren aan de voorzijde (triangel model) of zonder scharnieren ( dak gaat in zijn geheel omhoog). Dit maakt een hardcover daktent bijzonder interessant voor daktentgebruikers die altijd snel klaar willen zijn met de opbouw en inklappen van de daktent. Nadeel is het vaak de hogere prijs, het hogere gewicht en grote bodemoppervlakte (opwaartse kracht tijdens rijden). Heel belangrijk hierbij is ook om te letten op de maximale dakbelasting van een auto. Sterker nog: Als je wilt gaan daktentkamperen met een hardcover daktent, kies dan eerst een auto auto welke hiervoor geschikt is!
Liever niet gebruiken op te kleine auto’s.
HYBRIDE daktenten:
Daktenten met een deksel welke dwars op het dak gemonteerd worden met de ladder naar de zijkant. Min of meer een combinatie van een softcover uitklapdaktent, maar dan met een "vast" dak. (dus geen losse hoes - cover)
Een aantal voordelen en nadelen van een SOFTCOVER daktent.
VOORDELEN VAN SOFTCOVER DAKTENTEN:
– Meestal goedkoper dan hardcover tenten.
– Compact formaat op de auto, meestal de breedte van de tent x de helft van de matrasmaat.
– Grote ruimte: het matras is meestal langer dan bij hardcover tenten (Het matras is meestal ca. 240 cm. lang)
– Mogelijkheden om extra kleding / speelgoed / huisdier te plaatsen op de matras.
– Een softcover daktent neemt minder ruimte op het dak van het voertuig in dan hard-shell tent (meestal de helft van het ligoppervlak). Dit vanwege het inklapmechanisme in gesloten toestand.
– Mogelijkheid om extra bagage op het dak te dragen of om een tweede daktent op het autodak te plaatsen.
– Afhankelijk van de hoogte van de gebruikte scharnieren kun je extra materiaal (kussen, slaapzak e.d) in de daktent opbergen, of eventueel links en rechts naast de ladder (onder de cover)
– De cover zit meestal met een pees (1/4 deel) en een rits (3/4 deel) aan de onderste bodem vast. Dit zorgt voor een water en stofdicht geheel.
– Door de puntige dakvorm bieden tentdoek daktenten een breed, ruimtelijk gevoel.
– De meeste tentdoek daktenten zijn voorzien van ruime deuren en ramen, welke bij voldoende opening zorgen voor een prettig leefklimaat en geen condens. (condens ontstaat vaak vanwege te weinig frisse lucht / niet goed ventileren) Bij Koala Creek® het wordt het speciale, zeer dichte en sterke PBM Privacy Black Mesh gebruikt als "vliegengaas".
– Afhankelijk van de uitvoering heeft de softcover daktent een overdekte entree.
– Voor alle Koala Creek® softcover daktenten met overdekte entree (modellen TEIDE met een breedte van 140; 160 of zelfs 190 cm.) zijn ondertenten optioneel verkrijgbaar. Deze vergroten de leefruimte en zorgen voor extra slaapruimte. Zorgt tevens voor een verbinding met de auto.
– De ondertent biedt extra droge, tegen weersinvloeden en wind beschermde omgeving (extra slaapplaatsen, kledingopslag, koken, zitten, eten), privacy,en zorgt voor veel zonwering. Eventueel is de deur om te bouwen tot luifel.
– Gezien het ontwerp is een softcover daktent meestal lichter dan een hardcover daktent: minder gewicht op het dak van het voertuig!
– De daktent stof is meestal verbonden via een tentpees – peesrailsysteem met de tentvloer. Kan voor eventuele reparatie los geritst worden.
NADELEN VAN SOFTCOVER DAKTENTEN:
Elk voordeel heeft zijn nadeel, ook hier belangrijk om de juiste afweging te maken.
– het kost iets meer tijd om een softcover daktent op te bouwen en af te breken (door de constructie opbouwen: 3 – 5 min, opruimen 4 – 10 min)
– Handelingen: inklappen, netjes invouwen van het tentdoek, inschuiven van de ladder, aantrekken riemen.
– Bij de softcover daktenten met overdekte instap dienen 2 spanlijnen met haringen gemonteerd te worden. (zeker indien het waait) Kost iets extra tijd.
– Op hogere voertuigen moet je klimmen om toegang te krijgen tot de ritssluitingen van de cover. Oplossing: extra ladder / wielopstap.
– Een natte softcover daktent heeft meer tijd nodig om te drogen dan een tent met harde schaal vanwege het grotere oppervlak en de constructie met het tentdoek.
– Vaak opzetten / afbreken bij nat weer kan het interieur van de tent en het beddengoed klam maken. Slaapzakken / kussens moeten dan in het voertuig worden opgeborgen. Goed luchten en weinig katoen gebruiken, want katoen neemt vocht op en blijft lang klam en voelt koud aan.
– De benodigde grond ruimte van het voertuig is groter, omdat de tent in uitgevouwen toestand buiten de auto uitsteekt. De ruimte voor de ladder en de ingang moet aan de openingszijde aanwezig zijn.
– Softcover daktenten kunnen niet worden gebruikt zonder een ladder, omdat ze deel uitmaken van de ondersteunende structuur.
Een softcover daktent is iets voor jou , als …
… je hebt geen haast om te monteren en in te klappen.
… een schuilplaats in de regen belangrijk voor je is.
… je je graag veel veel ruimte hebt in het interieur (ligvlak, zithoogte)
… je eventueel extra spullen op het dak wilt vervoeren.
… je een compacte daktent in dichte toestand wilt.
… je wilt gewicht besparen
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
– Meestal goedkoper dan hardcover tenten.
– Compact formaat op de auto, meestal de breedte van de tent x de helft van de matrasmaat.
– Grote ruimte: het matras is meestal langer dan bij hardcover tenten (Het matras is meestal ca. 240 cm. lang)
– Mogelijkheden om extra kleding / speelgoed / huisdier te plaatsen op de matras.
– Een softcover daktent neemt minder ruimte op het dak van het voertuig in dan hard-shell tent (meestal de helft van het ligoppervlak). Dit vanwege het inklapmechanisme in gesloten toestand.
– Mogelijkheid om extra bagage op het dak te dragen of om een tweede daktent op het autodak te plaatsen.
– Afhankelijk van de hoogte van de gebruikte scharnieren kun je extra materiaal (kussen, slaapzak e.d) in de daktent opbergen, of eventueel links en rechts naast de ladder (onder de cover)
– De cover zit meestal met een pees (1/4 deel) en een rits (3/4 deel) aan de onderste bodem vast. Dit zorgt voor een water en stofdicht geheel.
– Door de puntige dakvorm bieden tentdoek daktenten een breed, ruimtelijk gevoel.
– De meeste tentdoek daktenten zijn voorzien van ruime deuren en ramen, welke bij voldoende opening zorgen voor een prettig leefklimaat en geen condens. (condens ontstaat vaak vanwege te weinig frisse lucht / niet goed ventileren) Bij Koala Creek® het wordt het speciale, zeer dichte en sterke PBM Privacy Black Mesh gebruikt als "vliegengaas".
– Afhankelijk van de uitvoering heeft de softcover daktent een overdekte entree.
– Voor alle Koala Creek® softcover daktenten met overdekte entree (modellen TEIDE met een breedte van 140; 160 of zelfs 190 cm.) zijn ondertenten optioneel verkrijgbaar. Deze vergroten de leefruimte en zorgen voor extra slaapruimte. Zorgt tevens voor een verbinding met de auto.
– De ondertent biedt extra droge, tegen weersinvloeden en wind beschermde omgeving (extra slaapplaatsen, kledingopslag, koken, zitten, eten), privacy,en zorgt voor veel zonwering. Eventueel is de deur om te bouwen tot luifel.
– Gezien het ontwerp is een softcover daktent meestal lichter dan een hardcover daktent: minder gewicht op het dak van het voertuig!
– De daktent stof is meestal verbonden via een tentpees – peesrailsysteem met de tentvloer. Kan voor eventuele reparatie los geritst worden.
NADELEN VAN SOFTCOVER DAKTENTEN:
Elk voordeel heeft zijn nadeel, ook hier belangrijk om de juiste afweging te maken.
– het kost iets meer tijd om een softcover daktent op te bouwen en af te breken (door de constructie opbouwen: 3 – 5 min, opruimen 4 – 10 min)
– Handelingen: inklappen, netjes invouwen van het tentdoek, inschuiven van de ladder, aantrekken riemen.
– Bij de softcover daktenten met overdekte instap dienen 2 spanlijnen met haringen gemonteerd te worden. (zeker indien het waait) Kost iets extra tijd.
– Op hogere voertuigen moet je klimmen om toegang te krijgen tot de ritssluitingen van de cover. Oplossing: extra ladder / wielopstap.
– Een natte softcover daktent heeft meer tijd nodig om te drogen dan een tent met harde schaal vanwege het grotere oppervlak en de constructie met het tentdoek.
– Vaak opzetten / afbreken bij nat weer kan het interieur van de tent en het beddengoed klam maken. Slaapzakken / kussens moeten dan in het voertuig worden opgeborgen. Goed luchten en weinig katoen gebruiken, want katoen neemt vocht op en blijft lang klam en voelt koud aan.
– De benodigde grond ruimte van het voertuig is groter, omdat de tent in uitgevouwen toestand buiten de auto uitsteekt. De ruimte voor de ladder en de ingang moet aan de openingszijde aanwezig zijn.
– Softcover daktenten kunnen niet worden gebruikt zonder een ladder, omdat ze deel uitmaken van de ondersteunende structuur.
Een softcover daktent is iets voor jou , als …
… je hebt geen haast om te monteren en in te klappen.
… een schuilplaats in de regen belangrijk voor je is.
… je je graag veel veel ruimte hebt in het interieur (ligvlak, zithoogte)
… je eventueel extra spullen op het dak wilt vervoeren.
… je een compacte daktent in dichte toestand wilt.
… je wilt gewicht besparen
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
Waarom geen SKYVIEW in een daktent?
Bij Koala Creek® hebben we bewust geen “skyview” in het dak en de flysheet.
Wij zien dit bij veel merken, in onze ogen echter puur als marketing…...
De reden waarom dit in onze ogen niet werkt is heel eenvoudig.
De enige en werkelijke functie van een flysheet is zorgen voor een isolatielaag van lucht boven de daktent. Daardoor ook voorkomen dat de zon rechtstreeks op het tentdoek staat waardoor het erg warm wordt in de daktent. Een PVC raam in het dak is dus net een vergrootglas met alle nadelige gevolgen. Tevens kan een PVC raam onder invloed van de zon verkleuren, en zal het bij een hoge luchtvochtigheid snel beslaan. Je ziet dan dus geen sky of sterren. Niet doen dus!
De Koala Creek® modellen hebben echter een TAF (Top Air Flow) in het dak van de softcover daktent, het flysheet is geheel uit een stuk en dicht! De TAF is een BPM (Black Privacy Mesh) raam met goede afdicht flap erover in het daktent dak. Je kunt de flap open rollen en het BPM mesh blijft dicht. resultaat: extra ventilatie. Is het het droog en wil je sterren kijken? Dan rol je de TAF open en een gedeelte van de flysheet weg! STARVIEW. Je kunt trouwens ook de zijraamluifels oprollen en zo sterren kijken!
- > OOK NOG EEN MISVERSTAND:
Een flysheet is een isolatiedak geen rainfly of regendak………
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
Wij zien dit bij veel merken, in onze ogen echter puur als marketing…...
De reden waarom dit in onze ogen niet werkt is heel eenvoudig.
De enige en werkelijke functie van een flysheet is zorgen voor een isolatielaag van lucht boven de daktent. Daardoor ook voorkomen dat de zon rechtstreeks op het tentdoek staat waardoor het erg warm wordt in de daktent. Een PVC raam in het dak is dus net een vergrootglas met alle nadelige gevolgen. Tevens kan een PVC raam onder invloed van de zon verkleuren, en zal het bij een hoge luchtvochtigheid snel beslaan. Je ziet dan dus geen sky of sterren. Niet doen dus!
De Koala Creek® modellen hebben echter een TAF (Top Air Flow) in het dak van de softcover daktent, het flysheet is geheel uit een stuk en dicht! De TAF is een BPM (Black Privacy Mesh) raam met goede afdicht flap erover in het daktent dak. Je kunt de flap open rollen en het BPM mesh blijft dicht. resultaat: extra ventilatie. Is het het droog en wil je sterren kijken? Dan rol je de TAF open en een gedeelte van de flysheet weg! STARVIEW. Je kunt trouwens ook de zijraamluifels oprollen en zo sterren kijken!
- > OOK NOG EEN MISVERSTAND:
Een flysheet is een isolatiedak geen rainfly of regendak………
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
Hoe zet ik een SOFTCOVER daktent op?
Een softcover daktent staat vrij snel op:
- Let op de windrichting, zet de kant van de ladder (deur) het liefst uit de wind.
- Begin met het zo horizontaal mogelijk zetten van de auto / aanhangwagen, gebruik hiervoor eventueel schuine oprijplaten of steunen.
- In het algemeen: Dakhoes (cover) verwijderen. Riemen aan de zijkanten losmaken.
- De ladder uittrekken. De ladder als hefboom gebruiken. De bovenplaat omhoog kantelen en middels de ladder doortrekken totdat de bodemplaten gelijk staan en in het midden goed in elkaar grijpen.
- LET OP: het is belangrijk dat de 2 bodemplaten in het midden goed in elkaar grijpen. Samen moeten ze 180 graden vormen!
- Daarna de ladder zo instellen dat deze een hoek maakt van ca. 70-75 graden ten opzichte van de grond. De ladder moet de bodemplaat slechts licht ondersteunen.
De bodem mag niet omhoog gedrukt worden door de ladder!
- Vervolgens waar nodig / gewenst ritsen openen, luifels afspannen door stalen stangen / scheerlijnen.
KLAAR.
- Let op de windrichting, zet de kant van de ladder (deur) het liefst uit de wind.
- Begin met het zo horizontaal mogelijk zetten van de auto / aanhangwagen, gebruik hiervoor eventueel schuine oprijplaten of steunen.
- In het algemeen: Dakhoes (cover) verwijderen. Riemen aan de zijkanten losmaken.
- De ladder uittrekken. De ladder als hefboom gebruiken. De bovenplaat omhoog kantelen en middels de ladder doortrekken totdat de bodemplaten gelijk staan en in het midden goed in elkaar grijpen.
- LET OP: het is belangrijk dat de 2 bodemplaten in het midden goed in elkaar grijpen. Samen moeten ze 180 graden vormen!
- Daarna de ladder zo instellen dat deze een hoek maakt van ca. 70-75 graden ten opzichte van de grond. De ladder moet de bodemplaat slechts licht ondersteunen.
De bodem mag niet omhoog gedrukt worden door de ladder!
- Vervolgens waar nodig / gewenst ritsen openen, luifels afspannen door stalen stangen / scheerlijnen.
KLAAR.
Ben je klaar voor een SOFTCOVER daktent?
Dan neem ik je nu mee op de Koala Creek® SOFTCOVER daktent ervaring.
Tijdens het rijden is de gehele daktent water- en stofdicht afgesloten. Ook een SOFTCOVER door de speciaal ontworpen cover (hoes).
Aangekomen op je overnachtingsplek klik je de 8 spanbandjes van de cover rondom los.
Pak de rode lus van de cover rits: your adventure starts here.
Trek de rits los en sla de cover open en rol deze op. Zet hem met de spanbandjes vast onder de bodem. Zo hangt hij niet in de weg.
Zie daar de ruige en sterke bodem gemaakt van aluminium tranenplaat.
Trek de vast gemonteerde 230 cm. lange telescoopladder met schuine treden uit, gebruik deze als hefboom en klap de daktent open. Beide bodemplaten grijpen in elkaar.
Duw de zelf inschuivende ladder weer in elkaar en laat deze van bovenaf weer uitschuiven. Maak hem zo lang dat hij onder een hoek van ca. 70 graden onder de bodem staat.
Belangrijk: De ladder mag de bodem niet omhoog duwen!
Neem de deur – raam uitstellers uit de handige zak onder de bodem en monteer deze. (hoeft niet)
Bij de Teide L modellen: Pak de verstelbare U-beugel onder de bodem uit en monteer deze samen met de verstelbare nokspanstang in de overdekte instap. Stap de ladder op, open de deur en het gaas erachter. Rol beiden op en zet ze vast. Stap in de daktent, verwijder de 4 elastieken die het doek bij het inklappen helpen intrekken, en steek deze in een van de 4 handige opbergzakjes.
Proficiat: SLAAPKLAAR.
Verbaas je over de heel donkere ruimte, gemaakt om waar dan ook lang te slapen. Niet gehinderd door de vroege zonsopkomst of Scandinavische nachten waar de zon niet onder gaat. De daktent is gemaakt van heel sterk donker ribstop technisch katoen van 300 gram/m2. Absoluut waterdicht en snel drogend. De naden zijn aan de binnenkant extra getaped.
EN NU KOMT HET!
Aan de binnenzijde is het tentdoek voorzien van onze speciale donkere, brandwerende en verkoelende FRID coating. (Fire Resistent Inside Dark) Het is echt donker binnenin. Geen nood, met de optionele universele dimbare 12 volt LED slang kun je de zon binnen laten schijnen. Over de daktent zit de sterke flysheet (vaak ten onrechte regendoek genoemd) Zijn functie is het verzorgen van een isolerende luchtlaag boven het daktent doek. Nu begrijp je ook waarom wij in de flysheet géén skylights maken. Dan creëer je net een vergrootglas en kans op lekkages! Als de zon fel brand zorgt het flysheet samen met de FRID coating voor een lagere temperatuur in de daktent.
Wil je sterren kijken? Dan kun je de raamluifels oprollen en vastzetten. Je kunt dan prima naar buiten kijken. De daktent heeft aan beide zijden in de nok ook een van gaas voorziene beluchting. Tevens kun je de flappen aan de binnenkant van de ramen oprollen, en de flap aan de achterkant. Zo heb je in alle 4 de richtingen een opening. Alle 4 deze openingen zijn voorzien van BPM insecten gaas. (Black Privacy Mesh) Alle ramen en deuren gaan open middels YKK ritsen en kunnen opgerold vastgezet worden met handige click-in gespen.
Koala Creek® daktenten hebben een frame van extra dik (25 mm.) aluminium buis, gevat in metalen scharnierpunten. Tegen condensvorming zitten er hoezen om de framebuizen. Het frame is rechthoekig van vorm, zodat een maximale binnenruimte beschikbaar is en door de vorm regenwater aan de buitenkant goed afgevoerd wordt. buizen, gemonteerd in sterke metalen scharnieren.
Het 6 cm. dikke matras is ca. 240 cm. lang. en gemaakt met een speciale hardheid voor een comfortabele slaapplek. Zonder door te liggen op de bodem. Om het matras zit een afneembare en afwasbare waterdichte hoes. Ben je onderweg bij lagere temperaturen of in een omgeving met kans op veel vocht? Dan is een optionele Anti Condens Mat onder het matras aan te bevelen. Een tip tegen condens: laat links en rechts beide raamflappen binnenin altijd minimaal 10 cm. open. Aan de framebuizen zitten nog 2 riemen met lussen. Deze kun je eventueel gebruiken om je aan vast te houden bij het in en uit de daktent stappen.
Een Koala Creek® daktent is niet de allerlaagste daktent op de markt. Dit komt omdat de 2 roestvrijstalen hoofdscharnieren ca. 21 cm. hoog zijn. Hoger dan bij de meeste andere merken. Met als doel extra opbergruimte bij een ingeklapte daktent. Zo kun je de meeste slaapspullen (slaapzakken, dekbedden, kussens) in de ingeklapte daktent laten liggen tijdens het rijden. Geen verkwisting van de ruimte in de auto. Over opbergruimte gesproken. De cover (hoes) is zo ruim ontworpen dat er links en rechts naast de ladder nog ruimte is om spullen droog op te bergen.
Als opties zijn er nog 2 schoenzakken en een bagagenet leverbaar. Deze passen onder alle daktenten die peesgleuven in de bodem hebben. Zo kunnen je schoenen en andere spullen buiten de daktent luchten en drogen. Het universele bagagenet kan bij 140 en 160 cm. brede daktenten onder de bodem worden opgehangen, of middels klittenband tegen het plafond in de daktent.
* Wil je voelen, zien, proefliggen? Bezoek een Koala Creek® dealer!
Tijdens het rijden is de gehele daktent water- en stofdicht afgesloten. Ook een SOFTCOVER door de speciaal ontworpen cover (hoes).
Aangekomen op je overnachtingsplek klik je de 8 spanbandjes van de cover rondom los.
Pak de rode lus van de cover rits: your adventure starts here.
Trek de rits los en sla de cover open en rol deze op. Zet hem met de spanbandjes vast onder de bodem. Zo hangt hij niet in de weg.
Zie daar de ruige en sterke bodem gemaakt van aluminium tranenplaat.
Trek de vast gemonteerde 230 cm. lange telescoopladder met schuine treden uit, gebruik deze als hefboom en klap de daktent open. Beide bodemplaten grijpen in elkaar.
Duw de zelf inschuivende ladder weer in elkaar en laat deze van bovenaf weer uitschuiven. Maak hem zo lang dat hij onder een hoek van ca. 70 graden onder de bodem staat.
Belangrijk: De ladder mag de bodem niet omhoog duwen!
Neem de deur – raam uitstellers uit de handige zak onder de bodem en monteer deze. (hoeft niet)
Bij de Teide L modellen: Pak de verstelbare U-beugel onder de bodem uit en monteer deze samen met de verstelbare nokspanstang in de overdekte instap. Stap de ladder op, open de deur en het gaas erachter. Rol beiden op en zet ze vast. Stap in de daktent, verwijder de 4 elastieken die het doek bij het inklappen helpen intrekken, en steek deze in een van de 4 handige opbergzakjes.
Proficiat: SLAAPKLAAR.
Verbaas je over de heel donkere ruimte, gemaakt om waar dan ook lang te slapen. Niet gehinderd door de vroege zonsopkomst of Scandinavische nachten waar de zon niet onder gaat. De daktent is gemaakt van heel sterk donker ribstop technisch katoen van 300 gram/m2. Absoluut waterdicht en snel drogend. De naden zijn aan de binnenkant extra getaped.
EN NU KOMT HET!
Aan de binnenzijde is het tentdoek voorzien van onze speciale donkere, brandwerende en verkoelende FRID coating. (Fire Resistent Inside Dark) Het is echt donker binnenin. Geen nood, met de optionele universele dimbare 12 volt LED slang kun je de zon binnen laten schijnen. Over de daktent zit de sterke flysheet (vaak ten onrechte regendoek genoemd) Zijn functie is het verzorgen van een isolerende luchtlaag boven het daktent doek. Nu begrijp je ook waarom wij in de flysheet géén skylights maken. Dan creëer je net een vergrootglas en kans op lekkages! Als de zon fel brand zorgt het flysheet samen met de FRID coating voor een lagere temperatuur in de daktent.
Wil je sterren kijken? Dan kun je de raamluifels oprollen en vastzetten. Je kunt dan prima naar buiten kijken. De daktent heeft aan beide zijden in de nok ook een van gaas voorziene beluchting. Tevens kun je de flappen aan de binnenkant van de ramen oprollen, en de flap aan de achterkant. Zo heb je in alle 4 de richtingen een opening. Alle 4 deze openingen zijn voorzien van BPM insecten gaas. (Black Privacy Mesh) Alle ramen en deuren gaan open middels YKK ritsen en kunnen opgerold vastgezet worden met handige click-in gespen.
Koala Creek® daktenten hebben een frame van extra dik (25 mm.) aluminium buis, gevat in metalen scharnierpunten. Tegen condensvorming zitten er hoezen om de framebuizen. Het frame is rechthoekig van vorm, zodat een maximale binnenruimte beschikbaar is en door de vorm regenwater aan de buitenkant goed afgevoerd wordt. buizen, gemonteerd in sterke metalen scharnieren.
Het 6 cm. dikke matras is ca. 240 cm. lang. en gemaakt met een speciale hardheid voor een comfortabele slaapplek. Zonder door te liggen op de bodem. Om het matras zit een afneembare en afwasbare waterdichte hoes. Ben je onderweg bij lagere temperaturen of in een omgeving met kans op veel vocht? Dan is een optionele Anti Condens Mat onder het matras aan te bevelen. Een tip tegen condens: laat links en rechts beide raamflappen binnenin altijd minimaal 10 cm. open. Aan de framebuizen zitten nog 2 riemen met lussen. Deze kun je eventueel gebruiken om je aan vast te houden bij het in en uit de daktent stappen.
Een Koala Creek® daktent is niet de allerlaagste daktent op de markt. Dit komt omdat de 2 roestvrijstalen hoofdscharnieren ca. 21 cm. hoog zijn. Hoger dan bij de meeste andere merken. Met als doel extra opbergruimte bij een ingeklapte daktent. Zo kun je de meeste slaapspullen (slaapzakken, dekbedden, kussens) in de ingeklapte daktent laten liggen tijdens het rijden. Geen verkwisting van de ruimte in de auto. Over opbergruimte gesproken. De cover (hoes) is zo ruim ontworpen dat er links en rechts naast de ladder nog ruimte is om spullen droog op te bergen.
Als opties zijn er nog 2 schoenzakken en een bagagenet leverbaar. Deze passen onder alle daktenten die peesgleuven in de bodem hebben. Zo kunnen je schoenen en andere spullen buiten de daktent luchten en drogen. Het universele bagagenet kan bij 140 en 160 cm. brede daktenten onder de bodem worden opgehangen, of middels klittenband tegen het plafond in de daktent.
* Wil je voelen, zien, proefliggen? Bezoek een Koala Creek® dealer!
Een aantal voordelen en nadelen van een HARDCOVER daktent.
De hardcover daktent is erg populair bij degenen die vaak moet opzetten en afbreken. Hardcover daktenten worden gekenmerkt door hun snelle montage en demontage.
VOORDELEN VAN HARDCOVER DAKTENTEN:
- Het gevoel een solide dak boven je hoofd te hebben.
- Snelle montage en demontage (met bed opgemaakt). Afhankelijk van het model: opzetten ca. 30 seconden. En inklappen ca. 1 minuut.
- Meerdere ingangen: afhankelijk van het model 2 of 3 ingangen aan verschillenden zijden.
- Hardcover daktenten zijn over het algemeen iets beter geïsoleerd tegen koude.
- Een bijkomend voordeel bij vochtig weer. Een hardcover daktent kan over het algemeen in natte toestand worden afgebroken zonder dat het interieur vochtig zal worden. De hoeveelheid nat materiaal is kleiner dan bij softcover of hybride daktenten. Afhankelijk van de hoogte van de auto, kan de stof ook worden afgeveegd met een handdoek. Maar het is ook aan te bevelen om hardcover daktenten opnieuw te drogen in betere weersomstandigheden.
- Sommige hardcover daktenten hebben de mogelijkheid een dakdrager en/ of een luifel te monteren. (voor recovery boards, kano, zonnepanlen etc.)
- Kleinere kampeer plekken zijn voldoende omdat de daktent niet uitsteekt buiten de auto wanneer deze wordt geopend. Hierdoor kun je soms ook op een camperplaats stan.
- Meestal lager en aerodynamisch meer gestroomlijnde vorm, wat kan resulteren in een lager brandstofverbruik.
NADELEN VAN HARDCOVER DAKTENTEN:
- Een hardcover daktent is meestal duurder dan softcover daktent.
- De ligplaats is beperkt tot de beschikbare maat van de daktent.
- De benodigde ruimte op het dak is groter. De hele basismaat van de tent moet op het dak liggen.
- Afhankelijk van de maat is een hardcover daktent vaak zwaarder als een softcover daktent.
- Softcover daktenten bieden meestal meer oppervlakte en meer volume met vaak minder gewicht (betere gewicht / oppervlakte of gewicht / volume-verhouding)
- vanwege de meestal kleinere matras als een tentdoek daktent ook vaak minder opbergruimte in de hardshell daktent.
- Warmt in de zon meer op vanwege het ontbreken van het isololerende flysheet.
Een hardcover daktent is iets voor jou, als je …
… constant / veel gebruik van je daktent maakt.
… de daktent relatief vaak moet open en dicht doen.
… snel klaar wilt zijn met opzetten / inklappen.
… vaak onderweg bent in natte / koele gebieden of jaargetijden.
… weinig tijd en kansen hebt om te drogen.
… extra bergruimte op je daktent nodig hebt.
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
VOORDELEN VAN HARDCOVER DAKTENTEN:
- Het gevoel een solide dak boven je hoofd te hebben.
- Snelle montage en demontage (met bed opgemaakt). Afhankelijk van het model: opzetten ca. 30 seconden. En inklappen ca. 1 minuut.
- Meerdere ingangen: afhankelijk van het model 2 of 3 ingangen aan verschillenden zijden.
- Hardcover daktenten zijn over het algemeen iets beter geïsoleerd tegen koude.
- Een bijkomend voordeel bij vochtig weer. Een hardcover daktent kan over het algemeen in natte toestand worden afgebroken zonder dat het interieur vochtig zal worden. De hoeveelheid nat materiaal is kleiner dan bij softcover of hybride daktenten. Afhankelijk van de hoogte van de auto, kan de stof ook worden afgeveegd met een handdoek. Maar het is ook aan te bevelen om hardcover daktenten opnieuw te drogen in betere weersomstandigheden.
- Sommige hardcover daktenten hebben de mogelijkheid een dakdrager en/ of een luifel te monteren. (voor recovery boards, kano, zonnepanlen etc.)
- Kleinere kampeer plekken zijn voldoende omdat de daktent niet uitsteekt buiten de auto wanneer deze wordt geopend. Hierdoor kun je soms ook op een camperplaats stan.
- Meestal lager en aerodynamisch meer gestroomlijnde vorm, wat kan resulteren in een lager brandstofverbruik.
NADELEN VAN HARDCOVER DAKTENTEN:
- Een hardcover daktent is meestal duurder dan softcover daktent.
- De ligplaats is beperkt tot de beschikbare maat van de daktent.
- De benodigde ruimte op het dak is groter. De hele basismaat van de tent moet op het dak liggen.
- Afhankelijk van de maat is een hardcover daktent vaak zwaarder als een softcover daktent.
- Softcover daktenten bieden meestal meer oppervlakte en meer volume met vaak minder gewicht (betere gewicht / oppervlakte of gewicht / volume-verhouding)
- vanwege de meestal kleinere matras als een tentdoek daktent ook vaak minder opbergruimte in de hardshell daktent.
- Warmt in de zon meer op vanwege het ontbreken van het isololerende flysheet.
Een hardcover daktent is iets voor jou, als je …
… constant / veel gebruik van je daktent maakt.
… de daktent relatief vaak moet open en dicht doen.
… snel klaar wilt zijn met opzetten / inklappen.
… vaak onderweg bent in natte / koele gebieden of jaargetijden.
… weinig tijd en kansen hebt om te drogen.
… extra bergruimte op je daktent nodig hebt.
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
Welke type HARDCOVER daktent? TRIANGEL - OMHOOG - KLAPDAK
Bij een hardcover daktent zijn er in grove lijn 3 modellen:
1 – TRIANGEL: Dit model is de driehoekige hardcover daktent.
Deze heeft vooraan scharnieren zitten, alleen de achterzijde gaat omhoog. De meest gebruikte manier van openen is met ingebouwde gasveren. Je maakt de vergrendelingen los, waarna je even tegen het hardcover dak duwt en dit omhoog gaat. Je plaatst de los bijgeleverde trap op de door jou gewenste kant en bent klaar. Invouwen gaat omgekeerd, waarbij je op moet letten dat het doek allemaal binnen het dak en de bodem opgeborgen worden.
2 – OMHOOG: Een model welk zowel voor als achter omhoog gaat. De meest gebruikte manier van openen is met ingebouwde gasveren. Je maakt de vergrendelingen los, waarna je even tegen het hardcover dak duwt en dit omhoog gaat. Dit doe je ook aan de andere kant. Sommige van deze hardcover daktenten openen door middel van een elektromotor en afstandbediening. Soms wordt een handslinger toegepast en draai je het daktent dak omhoog en omlaag. Je plaatst de los bijgeleverde trap op de door jou gewenste kant en bent klaar. Invouwen gaat omgekeerd, waarbij je op moet letten dat het doek allemaal binnen het dak en de bodem opgeborgen worden.
3 – KLAPDAK: Dit model is eigenlijk geen echte daktent. Hiermee bedoelen we eigenlijk het dak van een voertuig welk schuin of recht omhoog klapt en waar je van binnenuit in klimt. Het originele auto dak wordt dan vervangen door een kanteldak of hefdak. Onder dit dak is het matras ingebouwd. Je ziet dit vaak op bijvoorbeeld op 4×4 auto’s die expeditie reizen maken of op buscampers. Hierbij kun je vanuit de auto naar de slaapruimte in.
1 – TRIANGEL: Dit model is de driehoekige hardcover daktent.
Deze heeft vooraan scharnieren zitten, alleen de achterzijde gaat omhoog. De meest gebruikte manier van openen is met ingebouwde gasveren. Je maakt de vergrendelingen los, waarna je even tegen het hardcover dak duwt en dit omhoog gaat. Je plaatst de los bijgeleverde trap op de door jou gewenste kant en bent klaar. Invouwen gaat omgekeerd, waarbij je op moet letten dat het doek allemaal binnen het dak en de bodem opgeborgen worden.
2 – OMHOOG: Een model welk zowel voor als achter omhoog gaat. De meest gebruikte manier van openen is met ingebouwde gasveren. Je maakt de vergrendelingen los, waarna je even tegen het hardcover dak duwt en dit omhoog gaat. Dit doe je ook aan de andere kant. Sommige van deze hardcover daktenten openen door middel van een elektromotor en afstandbediening. Soms wordt een handslinger toegepast en draai je het daktent dak omhoog en omlaag. Je plaatst de los bijgeleverde trap op de door jou gewenste kant en bent klaar. Invouwen gaat omgekeerd, waarbij je op moet letten dat het doek allemaal binnen het dak en de bodem opgeborgen worden.
3 – KLAPDAK: Dit model is eigenlijk geen echte daktent. Hiermee bedoelen we eigenlijk het dak van een voertuig welk schuin of recht omhoog klapt en waar je van binnenuit in klimt. Het originele auto dak wordt dan vervangen door een kanteldak of hefdak. Onder dit dak is het matras ingebouwd. Je ziet dit vaak op bijvoorbeeld op 4×4 auto’s die expeditie reizen maken of op buscampers. Hierbij kun je vanuit de auto naar de slaapruimte in.
Aan welke kant van de daktent zet je de ladder?
De montagerichting van de daktent trap is vaak persoonlijk, soms afhankelijk van van de montageplaats van de daktent op de auto, daarnaast ook afhankelijk van het type auto waarop de daktent gemonteerd is.
Tevens bepaald het model / montage richting dakrek / dakdragers hoe de daktent gemonteerd wordt. Indien er een luifel gemonteerd is staat de ladder niet aan de kant van de luifel.
Kortom: Geen standaard. Ook keuze achter / links / rechts is persoonlijk.
Aandachtspunt bij een SOFTCOVER daktent met aluminium bodem:
Normaliter is de aluminium bodemplaat voorzien van verstevigingsprofielen in de richting van 120 cm. Derhalve is het aan te bevelen de aluminium montage profielen te monteren in de richting van de lengte profielen welke worden meegeleverd. Zeker bij Offroad rijden is het bovenstaande aan te bevelen.
In dat geval bepaald de richting van de dakdrager/dakrek dus vaak de montagepositie van de daktent, en dus de positie van de trap.
Tevens bepaald het model / montage richting dakrek / dakdragers hoe de daktent gemonteerd wordt. Indien er een luifel gemonteerd is staat de ladder niet aan de kant van de luifel.
Kortom: Geen standaard. Ook keuze achter / links / rechts is persoonlijk.
Aandachtspunt bij een SOFTCOVER daktent met aluminium bodem:
Normaliter is de aluminium bodemplaat voorzien van verstevigingsprofielen in de richting van 120 cm. Derhalve is het aan te bevelen de aluminium montage profielen te monteren in de richting van de lengte profielen welke worden meegeleverd. Zeker bij Offroad rijden is het bovenstaande aan te bevelen.
In dat geval bepaald de richting van de dakdrager/dakrek dus vaak de montagepositie van de daktent, en dus de positie van de trap.
Welke materialen worden in een daktent verwerkt?
WE BEGINNEN MET HET TENTDOEK:
- POLYESTER/KATOEN MENGSEL:
ook wel technisch katoen genoemd. Dit tentdoek materiaal wordt het meeste bij daktenten gebruikt. Polyester-katoen is een doeksoort waarin katoen en polyester met elkaar zijn vermengd. Dat geldt dan ook voor de eigenschappen. Het beste van 2 materialen, veelal is de verhouding 35 % katoen en 65 % polyester. Het materiaal is veel minder schimmelgevoelig als katoen en kan ook een dag of 2 nat opgeborgen worden, daarna wel goed drogen / luchten. Meestal wordt dit tentdoek stof voorzien van een PU coating om de waterdichtheid te vergroten. Dit doek is ook prima af te vegen met een handdoek, zonder dat er water doorlaatbare plekken ontstaan.De soortelijke massa is verder bepalend voor de dikte. Dit varieert van ca. 180 gr/m2 tot soms wel 400 gr/m2, afhankelijk van de toepassing.
Goede 3/4 seizoenen tentdoek daktenten worden meestal gemaakt van ca. 300 gr/m2 ripstop polyester katoen. Een groot misverstand is dat nog zwaarder doek beter is. Het is alleen zwaarder, de waterdichtheid is echter veelal gelijk. Het inklappen is vaak moeilijker en natuurlijk is de tent zwaarder!
Bij Koala Creek® wordt meestal 300 gr/m2 RibStop Polyester Katoen (technisch katoen) gebruikt met aan de binnen kant een speciale donkere brandvertragende coating. Wij noemen dit FRID coating (Fire Resistant Inside Dark) Perfect als je lang wilt slapen, ook al schijnt de zon vroeg of is het licht in de nacht. (Zoals in Scandinavië) En natuurlijk extra veilig omdat het doek brandvertragend is.
- KATOEN:
wordt bijna nooit bij daktenten gebruikt. Niet aan te raden voor daktenten in Europa welke vaak (dagelijks of om enkele dagen) in en uitgepakt worden in wisselende weersomstandigheden. Het is vaak vrij zwaar, wel zeer goed ademend, maar ook erg schimmelgevoelig. Het kan niet nat opgeborgen worden. In typische heel droge, warme landen is dit wel goed te gebruiken. (Zuid Afrika – gedeelten van Australië)
- NYLON EN POLYAMIDE:
Heel licht synthetisch doek. Wordt vanwege de prijs wel vaak gebruikt voor grondtenten. Prima waterdicht als je er niet aankomt. Slecht UV bestendig. Veroorzaken veel condens en als de zon op je tent staat drijf je eruit.
Wordt soms toegepast bij daktenten in het onderste prijs segment. Of voor echte lichtgewicht daktenten. Wordt ook vaak gebruikt voor lichtgewicht ondertenten.
- CANVAS: Deze naam wordt vaak ten onrechte gebruikt.
Echt canvas wordt gemaakt van hennepvezel en werd vroeger als tentdoek gebruikt. (tegenwoordig om schilderijen op te maken)
Tegenwoordig wordt katoen ook wel eens canvas genoemd, en sommige daktent fabrikanten gebruiken de naam canvas voor hun polyester katoen. Dit is onterecht!
- RIBSTOP:
dit is geen tentdoek maar een bewerking welke tentdoek sterker maakt en beter bestand tegen scheuren. Bij dit weefproces worden kleine vierkantjes aangebracht in het doek. Deze stevigere draden zijn te zien als vierkantjes van maximaal 1×1 cm en voorkomen dat tentdoek verder scheurt. Een aanrader!
TENTDOEK GESCHEURD OF NAAD LEK? geen probleem:
Repareren kan prima met bijvoorbeeld TEAR AID A.
Met TEAR AID B repareer je PVC snel en gemakkelijk.
Als een naad lekt kun je deze behandelen met een nadendichter welke je met een kwastje aanbrengt.
Bovenstaande producten zijn te koop bij iedere goede campingzaak.
Het OVERDAK / TROPENDAK / FLYSHEET op een softcover daktent:
De flysheet (eigenlijk een TROPENDAK) wordt meestal gemaakt van een synthetisch doek van 420 denier. Lichter gaat snel fladderen en is niet erg sterk.
Velen denken dat dit een extra regendak is, maar dat is niet waar. Dit overdak zorgt voor een islolerende luchtlaag boven de daktent en hierdoor blijft het koeler in een daktent, ook al staat deze vol in de zon. Daarnaast houdt het natuurlijk je tentdoek schoner. Verderop in de FAQ wordt uitgelegd waarom een SKYVIEW in het flysheet en daktent dak eigenlijk een heel slecht idee is, maar voor de marketing slaat het wel aan.......
SOFTCOVER daktent TIP: bij goed weer en een heldere sterren nacht:
Haal het achterste overdak los van de metalen staanders, vouw het op onder het gedeelte welk aan het dak vast zit. Open het tentdoek van de achterste deur, rol dit op en hang het vast. Of rol bij een Koala Creek® softcover daktent de zijraamluifels aan de buitenkant op. Je hebt dan een prachtig zicht op de sterren.
RITSEN:
De kwaliteit van de ritsen is zeer belangrijk.
Een kapotte rits vervangen is meestal veel duurder als meteen bij aanschaf opletten dat de daktent fabrikant ritsen van een gerenommeerd merk gebruikt, vaak YKK ritsen.
Koala Creek® gebruikt voor de vaak te openen ramen en deuren in principe YKK. Omdat YKK niet alle ritsmaten maakt, worden soms andere merken gebruikt.
Een belangrijke rits is ook de rits van de hoes bij een tentdoek klap daktent. De hoeken zijn zeer kwetsbaar.
Koala Creek® past een speciale constructie toe om te zorgen dat de rits goed om de hoeken gaat en er geen tandjes kunnen uitbreken. (bij een juist gebruik)
MUGGENGAAS: hierin zit veel verschil. In zeer warme landen (Australië, Zuid Afrika) gebruiken fabrikanten vaak relatief grof gaas. Dit om de grotere vliegen en insecten buiten te houden. In Europa zitten net vaak zeer kleine insecten en muggen. Een goede fabrikant gebruikt zeer fijn en sterk muggengaas. Koala Creek® gebruikt het zeer sterke en fijne PBM (Privacy Black Mesh). Vanwege de samenstelling sterk, fijn en geen inkijk.
Het MATRAS:
Je wilt natuurlijk niet doorliggen. 2 zaken zijn bepalend: De dikte van de matras in combinatie van de gebruikte dichtheid van het schuim. De meeste daktenten hebben een matras van 5-6 cm. dik. Bij een juiste dichtheid van het schuim hoeft deze zeker niet dikker te zijn. Standaard wordt vaak HD25 gebruikt omwille van de prijs. Tamelijk zacht, dit veroorzaakt al snel doorliggen op de bodemplaat. Koala Creek® gebruikt voor het matras HD38 materiaal, zodat ook zijslapers niet op de daktent bodem liggen. Als je dit toch te hard vindt kun je er eventueel een topper van 2-3 cm zacht materiaal opleggen).
ANTI CONDENSMAT:
Tevens is een 10 mm. dikke en flexibele anti condens onder het matras aan te bevelen. Deze heeft vele voordelen: eventuele condens komt op de bodemplaat terecht en raakt het matras niet. Er ontstaat een isolerende luchtlaag onder de matras. Door de flexibiliteit lig je nog beter op je matras. Deze ligt standaard in de OVERLANDER softcovers en al onze hardcovers. De anti condensmat maakt ook deel uit van de Koala Creek® DELUX sets (Anti condens mat + USB - LED lichtsnoer + bagage hangmat + 2 schoenzakken) welke je met extra voordeel kunt aankopen bij de aanschaf van een soft daktent.
De MATRASHOES kan van katoen of kunststof materiaal gemaakt zijn. Een Koala Creek® polyester matras hoes die vochtig is veeg je droog met een handdoek en klaar.
Een katoenen matrashoes heeft het nadeel dat het (condens)vocht opneemt. Het wordt nat, klam en koud. Dit is een van de redenen van waarom Koala Creek® geen voorstander is om katoen in een daktent te gebruiken.
COVER en ONDERTENTVLOER:
Bij een softcover daktent de daktent HOES, ook wel COVER genoemd, en de (uitritsbare) ONDERTENT VLOER. Meestal gemaakt van oersterk PVC doek, welk ook gebruikt wordt voor vrachtwagen zeilen.
De ONDERTENT:
Het beste is het om een ondertent te kopen van hetzelfde materiaal als de daktent zelf, bij Koala Creek® noemen wij dit HD (Heavy Duty). Daar kunnen dan ook eventueel mensen in slapen, en je hebt dezelfde kleur als de daktent zelf.
In sommige gevallen gebruiken wij omwille van gewicht en opbergmaat ook polyester doek, bij Koala Creek® noemen wij dit LW (Leight Weigth).
De BODEM van een SOFTCOVER daktent:
Vroeger gebruikte men vaak hout (sommigen doen dat nu nog).
Nadelen hout: zwaar, kan op den duur gaan rotten door vocht inwerking. Optrekkende koude.
Tegenwoordig gebruiken de meeste fabrikanten een gelast aluminium framewerk met dwars verstevigingen. In de verstevigingen zijn gaten aangebracht waar de bevestigingsbouten van de aluminium montageprofielen vast komen te zitten. Daartussen onbrandbaar polystyreen (ca. 25 mm dik) of Honeycomb aluminium, voor een goede isolatie. Boven en onderzijde zijn afgedekt met dunwandig aluminium of bij Koala Creek® uitwendig zelfs aluminium tranenplaat. Groot voordeel van de tranenplaat is dat deze veel minder gevoelig is voor lelijke deuken.
De BODEM van een HARDCOVER daktent:
De onderzijde kan opgebouwd zijn uit aluminium profielen die aan de dakdragers gemonteerd worden. Daarop een plastic plaat en daarop ligt het matras.
Koala Creek® hardcovers hebben eeneen bodemopbouw zoals bij een softcover daktent. Dus onder en boven een aluminium plaat, daartussen profielen en isolatiemateriaal. Eronder de daktent montageprofielen.
Materiaal van een HARDCOVER deksel:
Voor het deksel worden doorgaans 3 materialen gebruikt.
Aluminium, ABS of Polyester. Koala Creek® hardcover daktenten hebben doorgaans een geïsoleerde aluminium deksel. Opgebouwd zoals de bodem. Vroeger gebruikte men vaak Polyester. Dit moet met matten, vulmateriaal en verharder in lagen opgebouwd worden. Daarna geschuurd en bijgewerkt en in kleur gespoten worden. Het is zwaarder als aluminium en ABS, duurder om te maken, veroudert onder invloed van UV licht.
Tegenwoordig gebruikt men ook wel eens ABS. Relatief dun (3-5 mm), licht van gewicht, sterk en slagvast, verouderings bestendig,door en door geleurd, UV bestendig, geen hinderlijke geuren.
BELANGRIJK BIJ DE KEUZE VAN JOUW DAKTENT:
Kijk goed welke specificaties een fabrikant voor zijn daktenten opgeeft voor alle gebruikte materialen.
Een goede fabrikant zal zoveel mogelijk technisch belangrijke gegevens opgeven. Indien er weinig technische info staat, dan is dat waarschijnlijk omdat er minder goed materiaal gebruikt wordt, daardoor dus ook waarschijnlijk goedkoper als een fabrikant die hoogwaardige materialen gebruikt en benoemd.
Bedenk: Goedkoop is duurkoop.
Bij Koala Creek® zit het verschil zit in de details!
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
- POLYESTER/KATOEN MENGSEL:
ook wel technisch katoen genoemd. Dit tentdoek materiaal wordt het meeste bij daktenten gebruikt. Polyester-katoen is een doeksoort waarin katoen en polyester met elkaar zijn vermengd. Dat geldt dan ook voor de eigenschappen. Het beste van 2 materialen, veelal is de verhouding 35 % katoen en 65 % polyester. Het materiaal is veel minder schimmelgevoelig als katoen en kan ook een dag of 2 nat opgeborgen worden, daarna wel goed drogen / luchten. Meestal wordt dit tentdoek stof voorzien van een PU coating om de waterdichtheid te vergroten. Dit doek is ook prima af te vegen met een handdoek, zonder dat er water doorlaatbare plekken ontstaan.De soortelijke massa is verder bepalend voor de dikte. Dit varieert van ca. 180 gr/m2 tot soms wel 400 gr/m2, afhankelijk van de toepassing.
Goede 3/4 seizoenen tentdoek daktenten worden meestal gemaakt van ca. 300 gr/m2 ripstop polyester katoen. Een groot misverstand is dat nog zwaarder doek beter is. Het is alleen zwaarder, de waterdichtheid is echter veelal gelijk. Het inklappen is vaak moeilijker en natuurlijk is de tent zwaarder!
Bij Koala Creek® wordt meestal 300 gr/m2 RibStop Polyester Katoen (technisch katoen) gebruikt met aan de binnen kant een speciale donkere brandvertragende coating. Wij noemen dit FRID coating (Fire Resistant Inside Dark) Perfect als je lang wilt slapen, ook al schijnt de zon vroeg of is het licht in de nacht. (Zoals in Scandinavië) En natuurlijk extra veilig omdat het doek brandvertragend is.
- KATOEN:
wordt bijna nooit bij daktenten gebruikt. Niet aan te raden voor daktenten in Europa welke vaak (dagelijks of om enkele dagen) in en uitgepakt worden in wisselende weersomstandigheden. Het is vaak vrij zwaar, wel zeer goed ademend, maar ook erg schimmelgevoelig. Het kan niet nat opgeborgen worden. In typische heel droge, warme landen is dit wel goed te gebruiken. (Zuid Afrika – gedeelten van Australië)
- NYLON EN POLYAMIDE:
Heel licht synthetisch doek. Wordt vanwege de prijs wel vaak gebruikt voor grondtenten. Prima waterdicht als je er niet aankomt. Slecht UV bestendig. Veroorzaken veel condens en als de zon op je tent staat drijf je eruit.
Wordt soms toegepast bij daktenten in het onderste prijs segment. Of voor echte lichtgewicht daktenten. Wordt ook vaak gebruikt voor lichtgewicht ondertenten.
- CANVAS: Deze naam wordt vaak ten onrechte gebruikt.
Echt canvas wordt gemaakt van hennepvezel en werd vroeger als tentdoek gebruikt. (tegenwoordig om schilderijen op te maken)
Tegenwoordig wordt katoen ook wel eens canvas genoemd, en sommige daktent fabrikanten gebruiken de naam canvas voor hun polyester katoen. Dit is onterecht!
- RIBSTOP:
dit is geen tentdoek maar een bewerking welke tentdoek sterker maakt en beter bestand tegen scheuren. Bij dit weefproces worden kleine vierkantjes aangebracht in het doek. Deze stevigere draden zijn te zien als vierkantjes van maximaal 1×1 cm en voorkomen dat tentdoek verder scheurt. Een aanrader!
TENTDOEK GESCHEURD OF NAAD LEK? geen probleem:
Repareren kan prima met bijvoorbeeld TEAR AID A.
Met TEAR AID B repareer je PVC snel en gemakkelijk.
Als een naad lekt kun je deze behandelen met een nadendichter welke je met een kwastje aanbrengt.
Bovenstaande producten zijn te koop bij iedere goede campingzaak.
Het OVERDAK / TROPENDAK / FLYSHEET op een softcover daktent:
De flysheet (eigenlijk een TROPENDAK) wordt meestal gemaakt van een synthetisch doek van 420 denier. Lichter gaat snel fladderen en is niet erg sterk.
Velen denken dat dit een extra regendak is, maar dat is niet waar. Dit overdak zorgt voor een islolerende luchtlaag boven de daktent en hierdoor blijft het koeler in een daktent, ook al staat deze vol in de zon. Daarnaast houdt het natuurlijk je tentdoek schoner. Verderop in de FAQ wordt uitgelegd waarom een SKYVIEW in het flysheet en daktent dak eigenlijk een heel slecht idee is, maar voor de marketing slaat het wel aan.......
SOFTCOVER daktent TIP: bij goed weer en een heldere sterren nacht:
Haal het achterste overdak los van de metalen staanders, vouw het op onder het gedeelte welk aan het dak vast zit. Open het tentdoek van de achterste deur, rol dit op en hang het vast. Of rol bij een Koala Creek® softcover daktent de zijraamluifels aan de buitenkant op. Je hebt dan een prachtig zicht op de sterren.
RITSEN:
De kwaliteit van de ritsen is zeer belangrijk.
Een kapotte rits vervangen is meestal veel duurder als meteen bij aanschaf opletten dat de daktent fabrikant ritsen van een gerenommeerd merk gebruikt, vaak YKK ritsen.
Koala Creek® gebruikt voor de vaak te openen ramen en deuren in principe YKK. Omdat YKK niet alle ritsmaten maakt, worden soms andere merken gebruikt.
Een belangrijke rits is ook de rits van de hoes bij een tentdoek klap daktent. De hoeken zijn zeer kwetsbaar.
Koala Creek® past een speciale constructie toe om te zorgen dat de rits goed om de hoeken gaat en er geen tandjes kunnen uitbreken. (bij een juist gebruik)
MUGGENGAAS: hierin zit veel verschil. In zeer warme landen (Australië, Zuid Afrika) gebruiken fabrikanten vaak relatief grof gaas. Dit om de grotere vliegen en insecten buiten te houden. In Europa zitten net vaak zeer kleine insecten en muggen. Een goede fabrikant gebruikt zeer fijn en sterk muggengaas. Koala Creek® gebruikt het zeer sterke en fijne PBM (Privacy Black Mesh). Vanwege de samenstelling sterk, fijn en geen inkijk.
Het MATRAS:
Je wilt natuurlijk niet doorliggen. 2 zaken zijn bepalend: De dikte van de matras in combinatie van de gebruikte dichtheid van het schuim. De meeste daktenten hebben een matras van 5-6 cm. dik. Bij een juiste dichtheid van het schuim hoeft deze zeker niet dikker te zijn. Standaard wordt vaak HD25 gebruikt omwille van de prijs. Tamelijk zacht, dit veroorzaakt al snel doorliggen op de bodemplaat. Koala Creek® gebruikt voor het matras HD38 materiaal, zodat ook zijslapers niet op de daktent bodem liggen. Als je dit toch te hard vindt kun je er eventueel een topper van 2-3 cm zacht materiaal opleggen).
ANTI CONDENSMAT:
Tevens is een 10 mm. dikke en flexibele anti condens onder het matras aan te bevelen. Deze heeft vele voordelen: eventuele condens komt op de bodemplaat terecht en raakt het matras niet. Er ontstaat een isolerende luchtlaag onder de matras. Door de flexibiliteit lig je nog beter op je matras. Deze ligt standaard in de OVERLANDER softcovers en al onze hardcovers. De anti condensmat maakt ook deel uit van de Koala Creek® DELUX sets (Anti condens mat + USB - LED lichtsnoer + bagage hangmat + 2 schoenzakken) welke je met extra voordeel kunt aankopen bij de aanschaf van een soft daktent.
De MATRASHOES kan van katoen of kunststof materiaal gemaakt zijn. Een Koala Creek® polyester matras hoes die vochtig is veeg je droog met een handdoek en klaar.
Een katoenen matrashoes heeft het nadeel dat het (condens)vocht opneemt. Het wordt nat, klam en koud. Dit is een van de redenen van waarom Koala Creek® geen voorstander is om katoen in een daktent te gebruiken.
COVER en ONDERTENTVLOER:
Bij een softcover daktent de daktent HOES, ook wel COVER genoemd, en de (uitritsbare) ONDERTENT VLOER. Meestal gemaakt van oersterk PVC doek, welk ook gebruikt wordt voor vrachtwagen zeilen.
De ONDERTENT:
Het beste is het om een ondertent te kopen van hetzelfde materiaal als de daktent zelf, bij Koala Creek® noemen wij dit HD (Heavy Duty). Daar kunnen dan ook eventueel mensen in slapen, en je hebt dezelfde kleur als de daktent zelf.
In sommige gevallen gebruiken wij omwille van gewicht en opbergmaat ook polyester doek, bij Koala Creek® noemen wij dit LW (Leight Weigth).
De BODEM van een SOFTCOVER daktent:
Vroeger gebruikte men vaak hout (sommigen doen dat nu nog).
Nadelen hout: zwaar, kan op den duur gaan rotten door vocht inwerking. Optrekkende koude.
Tegenwoordig gebruiken de meeste fabrikanten een gelast aluminium framewerk met dwars verstevigingen. In de verstevigingen zijn gaten aangebracht waar de bevestigingsbouten van de aluminium montageprofielen vast komen te zitten. Daartussen onbrandbaar polystyreen (ca. 25 mm dik) of Honeycomb aluminium, voor een goede isolatie. Boven en onderzijde zijn afgedekt met dunwandig aluminium of bij Koala Creek® uitwendig zelfs aluminium tranenplaat. Groot voordeel van de tranenplaat is dat deze veel minder gevoelig is voor lelijke deuken.
De BODEM van een HARDCOVER daktent:
De onderzijde kan opgebouwd zijn uit aluminium profielen die aan de dakdragers gemonteerd worden. Daarop een plastic plaat en daarop ligt het matras.
Koala Creek® hardcovers hebben eeneen bodemopbouw zoals bij een softcover daktent. Dus onder en boven een aluminium plaat, daartussen profielen en isolatiemateriaal. Eronder de daktent montageprofielen.
Materiaal van een HARDCOVER deksel:
Voor het deksel worden doorgaans 3 materialen gebruikt.
Aluminium, ABS of Polyester. Koala Creek® hardcover daktenten hebben doorgaans een geïsoleerde aluminium deksel. Opgebouwd zoals de bodem. Vroeger gebruikte men vaak Polyester. Dit moet met matten, vulmateriaal en verharder in lagen opgebouwd worden. Daarna geschuurd en bijgewerkt en in kleur gespoten worden. Het is zwaarder als aluminium en ABS, duurder om te maken, veroudert onder invloed van UV licht.
Tegenwoordig gebruikt men ook wel eens ABS. Relatief dun (3-5 mm), licht van gewicht, sterk en slagvast, verouderings bestendig,door en door geleurd, UV bestendig, geen hinderlijke geuren.
BELANGRIJK BIJ DE KEUZE VAN JOUW DAKTENT:
Kijk goed welke specificaties een fabrikant voor zijn daktenten opgeeft voor alle gebruikte materialen.
Een goede fabrikant zal zoveel mogelijk technisch belangrijke gegevens opgeven. Indien er weinig technische info staat, dan is dat waarschijnlijk omdat er minder goed materiaal gebruikt wordt, daardoor dus ook waarschijnlijk goedkoper als een fabrikant die hoogwaardige materialen gebruikt en benoemd.
Bedenk: Goedkoop is duurkoop.
Bij Koala Creek® zit het verschil zit in de details!
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
Waardoor ontstaat condens in een daktent en wat doe je ertegen?
Maak je geen zorgen!
- Je tent is waarschijnlijk waterdicht. Het vocht op de binnenkant van de tent of onder de matras dat je ‘s ochtends opmerkt, is condensatie.
- Ieder lichaam geeft ‘s nachts vocht af tijdens het slapen, daarbij adem je ook vocht uit. Dit slaat neer op de binnenkant van je tent. Met name als het buiten kouder en/of vochtiger is.
- Als alle ramen en deuren gesloten blijven, neemt de vochtigheid van de lucht in de tent toe. ‘s Nachts, en vooral bij lage temperaturen, condenseert vocht uit die lucht op de koudste oppervlakken. Meestal zijn dit de metalen framedelen maar ook op de koude tentwand en het zakt af naar de onderkant van de matras. Het is net als bij een spiegel in de badkamer als je gaat douchen.
- Afhankelijk van de tent en de stof (mengsel), kan de condensatie erg verschillen.
Het eerste advies ook altijd om te zorgen dat je de (dak)tent goed ventileert.
Dus de ramen voldoende open, ook als het buiten koud is of regent.
Sommigen menen condens tegen te gaan met een katoenen binnentent, een katoenen hoes om de matras, hoezen om de framestokken, etc. Maar hiermee los je het probleem niet op. Daarnaast wordt vochtig katoen koud en klam. Hiermee daalt je slaapcomfort dus verder!
Ons advies:
* Zorgen voor voldoende frisse lucht, ramen dus gedeeltelijk (zo ver mogelijk) open.
* Een goede anti condensmat onder de matras, dit geeft ook extra slaapcomfort. Let wel opdat deze niet te dik is zodat de daktent goed dicht klapt.
* Een kunststoffen hoes om de matras, welke je kunt droog vegen. (standaard bij Koala Creek®.
* Zorgen voor een handdoek om ‘s ochtends alles voorzichtig droog te vegen.
* Indien mogelijk bij condens vorming: ‘s morgens alles binnenin voorzichtig droog vegen (gecoat polycotton rip stop kan dan niet gaan lekken) – Het matras en de anti condens mat regelmatig uit de daktent halen en goed luchten – Alle ramen en deuren van de (dak)tent open. Zo kan alles goed luchten en drogen.
* Zo weinig mogelijk katoen in de (dak)tent, want vochtig katoen voelt koud en klam aan, en droogt slecht als alles vochtig is.
- Je tent is waarschijnlijk waterdicht. Het vocht op de binnenkant van de tent of onder de matras dat je ‘s ochtends opmerkt, is condensatie.
- Ieder lichaam geeft ‘s nachts vocht af tijdens het slapen, daarbij adem je ook vocht uit. Dit slaat neer op de binnenkant van je tent. Met name als het buiten kouder en/of vochtiger is.
- Als alle ramen en deuren gesloten blijven, neemt de vochtigheid van de lucht in de tent toe. ‘s Nachts, en vooral bij lage temperaturen, condenseert vocht uit die lucht op de koudste oppervlakken. Meestal zijn dit de metalen framedelen maar ook op de koude tentwand en het zakt af naar de onderkant van de matras. Het is net als bij een spiegel in de badkamer als je gaat douchen.
- Afhankelijk van de tent en de stof (mengsel), kan de condensatie erg verschillen.
Het eerste advies ook altijd om te zorgen dat je de (dak)tent goed ventileert.
Dus de ramen voldoende open, ook als het buiten koud is of regent.
Sommigen menen condens tegen te gaan met een katoenen binnentent, een katoenen hoes om de matras, hoezen om de framestokken, etc. Maar hiermee los je het probleem niet op. Daarnaast wordt vochtig katoen koud en klam. Hiermee daalt je slaapcomfort dus verder!
Ons advies:
* Zorgen voor voldoende frisse lucht, ramen dus gedeeltelijk (zo ver mogelijk) open.
* Een goede anti condensmat onder de matras, dit geeft ook extra slaapcomfort. Let wel opdat deze niet te dik is zodat de daktent goed dicht klapt.
* Een kunststoffen hoes om de matras, welke je kunt droog vegen. (standaard bij Koala Creek®.
* Zorgen voor een handdoek om ‘s ochtends alles voorzichtig droog te vegen.
* Indien mogelijk bij condens vorming: ‘s morgens alles binnenin voorzichtig droog vegen (gecoat polycotton rip stop kan dan niet gaan lekken) – Het matras en de anti condens mat regelmatig uit de daktent halen en goed luchten – Alle ramen en deuren van de (dak)tent open. Zo kan alles goed luchten en drogen.
* Zo weinig mogelijk katoen in de (dak)tent, want vochtig katoen voelt koud en klam aan, en droogt slecht als alles vochtig is.
Kun je een daktent nat inklappen?
Eigenlijk geldt hier hetzelfde als voor een normale tent, vooropgesteld dat er wordt uitgegaan van gecoat ripstop polyester/katoen, ook wel een technisch katoen of canvasdoek genoemd.
In het algemeen kun je de daktent nat/vochtig inklappen. Indien erg nat eventueel vooraf afvegen met een droge handdoek.
Let ook op dat je alle vensters hebt afgesloten, zodat er geen water door de ramen op je matras kan komen.
Wanneer je de daktent binnen 1-2 dagen weer opent en laat drogen, voorkom je dat het tentdoek gaat schimmelen.
Let er ook op dat je een daktent altijd schoon en droog opbergt, wanneer je deze voor langere tijd niet gebruikt. Als je een SOFTCOVER daktent voor langere tijd opbergt is het raadzam om de hoes niet te monteren, zodat het doek goed kan luchten.
Bij een Koala Creek® daktent kun je de daktent op de zijkant op de meegeleverde kar met zwenkwielen plaatsen. (neemt weinig ruimte in) Bij een SOFTCOVER daktent hang je de hoes los over de daktent heen.
In het algemeen kun je de daktent nat/vochtig inklappen. Indien erg nat eventueel vooraf afvegen met een droge handdoek.
Let ook op dat je alle vensters hebt afgesloten, zodat er geen water door de ramen op je matras kan komen.
Wanneer je de daktent binnen 1-2 dagen weer opent en laat drogen, voorkom je dat het tentdoek gaat schimmelen.
Let er ook op dat je een daktent altijd schoon en droog opbergt, wanneer je deze voor langere tijd niet gebruikt. Als je een SOFTCOVER daktent voor langere tijd opbergt is het raadzam om de hoes niet te monteren, zodat het doek goed kan luchten.
Bij een Koala Creek® daktent kun je de daktent op de zijkant op de meegeleverde kar met zwenkwielen plaatsen. (neemt weinig ruimte in) Bij een SOFTCOVER daktent hang je de hoes los over de daktent heen.
Mogen / kunnen huisdieren in een daktent?
In principe mogen huisdieren in je daktent.
Maar let op met scherpe klauwen en knagers / bijters. Je tentdoek, matras, of slaapzak is snel kapot.
En natuurlijk is de vraag: hoe komt je dier boven of beneden?
Die vraag mag je zelf beantwoorden. In dat geval is een ondertent waarschijnlijk handiger.
Ondertenten zijn in diverse hoogtematen beschikbaar voor alle Koala Creek® TEIDE modellen. Zelfs voor de EIGER modellen (zonder overdekte instap) hebben we ondertenten! (Deze passen ook vaak op andere merken daktenten)
* Informeer bij de Koala Creek® dealer naar de optie voor een ondertent.
Maar let op met scherpe klauwen en knagers / bijters. Je tentdoek, matras, of slaapzak is snel kapot.
En natuurlijk is de vraag: hoe komt je dier boven of beneden?
Die vraag mag je zelf beantwoorden. In dat geval is een ondertent waarschijnlijk handiger.
Ondertenten zijn in diverse hoogtematen beschikbaar voor alle Koala Creek® TEIDE modellen. Zelfs voor de EIGER modellen (zonder overdekte instap) hebben we ondertenten! (Deze passen ook vaak op andere merken daktenten)
* Informeer bij de Koala Creek® dealer naar de optie voor een ondertent.
Ben je uitgeslapen in je daktent en wil je vertrekken?
Het beste is de daktent eerst te ventileren en te laten drogen. Het technisch katoenen doek heeft er geen probleem mee als het vochtig of nat ingeklapt wordt. Mits binnen 1 - 2 dagen weer uitgepakt en de daktent opgeklapt zodat het kan luchten. Binnen 2 – 10 minuten (afhankelijk van de ervaring en daktentmodel) ruim je alles op, klap je de daktent in, monteer je de cover en ben je onderweg.
SLAAPZAK, KUSSEN EN DERGELIJKE IN DE DAKTENT?
Als je met je daktent rondreist heb je altijd andere spullen welke veel plaats innemen, en welke je graag droog opbergt.
Je slaapzak, kussen, wellicht een matras overtrek van katoen. Belangrijk, altijd goed luchten en droog opbergen.
Soms kun je de spullen in je daktent laten liggen. (soms niet bij een hardcover over hybride daktentl)
** Bij alle modellen van Koala Creek® SOFTCOVER daktenten zijn de scharnieren extra hoog uitgevoerd, je kunt eventueel spullen in de daktent laten liggen, zonder dat de omgeklapte bodem omhoog gaat staan.
Alle SOFTCOVER daktenten van Koala Creek® hebben een extra hoge hoes (cover). Deze is overal even hoog als de liggende telescoop ladder, waardoor je dus spullen links en recht naast de ladder van de daktent kunt leggen. (eventueel in een zak of tas)
SLAAPZAK, KUSSEN EN DERGELIJKE IN DE DAKTENT?
Als je met je daktent rondreist heb je altijd andere spullen welke veel plaats innemen, en welke je graag droog opbergt.
Je slaapzak, kussen, wellicht een matras overtrek van katoen. Belangrijk, altijd goed luchten en droog opbergen.
Soms kun je de spullen in je daktent laten liggen. (soms niet bij een hardcover over hybride daktentl)
** Bij alle modellen van Koala Creek® SOFTCOVER daktenten zijn de scharnieren extra hoog uitgevoerd, je kunt eventueel spullen in de daktent laten liggen, zonder dat de omgeklapte bodem omhoog gaat staan.
Alle SOFTCOVER daktenten van Koala Creek® hebben een extra hoge hoes (cover). Deze is overal even hoog als de liggende telescoop ladder, waardoor je dus spullen links en recht naast de ladder van de daktent kunt leggen. (eventueel in een zak of tas)
De hamvraag: Hoe hard mag ik rijden met een gemonteerde daktent?
Uitgangspunt is altijd de aanwijzingen van de autofabrikant, dakdragerfabrikant en daktentfabrikant op te volgen.
* De laagste opgegeven snelheid van deze 3 is de maximumsnelheid!
Let uiteraard ook op de maximum snelheid van de weg waar je op rijdt, en de omstandigheden. Veel wind, offroad rijden, etc.
Belangrijk is ook om je gezonde verstand te gebruiken.
Normaliter zal ca. 100 - 120 km/uur op een geasfalteerde weg geen probleem zijn.
Denk eraan dat een hogere snelheid extra veel brandstof of accu energie kost!
Van invloed is ook welke (soort) daktent je gemonteerd hebt, hoe deze gemonteerd is, op welke auto, weersomstandigheden etcetera.
Er is niet zomaar een snelheid voor alles op te geven.
-> Bedenk ook, vakantie is afschakelen. Geen tijdsdruk!
Let zeker op bij het gebruik van hardcover daktenten op een relatief kleine auto. Je hebt al snel 1-1.5 m2 windvanger voor de eerste dakdrager zitten.
Je bent niet de eerste die een daktent verliest.......
* De laagste opgegeven snelheid van deze 3 is de maximumsnelheid!
Let uiteraard ook op de maximum snelheid van de weg waar je op rijdt, en de omstandigheden. Veel wind, offroad rijden, etc.
Belangrijk is ook om je gezonde verstand te gebruiken.
Normaliter zal ca. 100 - 120 km/uur op een geasfalteerde weg geen probleem zijn.
Denk eraan dat een hogere snelheid extra veel brandstof of accu energie kost!
Van invloed is ook welke (soort) daktent je gemonteerd hebt, hoe deze gemonteerd is, op welke auto, weersomstandigheden etcetera.
Er is niet zomaar een snelheid voor alles op te geven.
-> Bedenk ook, vakantie is afschakelen. Geen tijdsdruk!
Let zeker op bij het gebruik van hardcover daktenten op een relatief kleine auto. Je hebt al snel 1-1.5 m2 windvanger voor de eerste dakdrager zitten.
Je bent niet de eerste die een daktent verliest.......
Wat doe je met een daktent als deze niet op de auto zit?
Een belangrijke vraag.
- Soms worden daktenten opgehangen (mits voldoende hoog plafond). Dit kan met een takel, lift, spanbanden en dergelijke. Ook gemakkelijk met montage. (Hoef je niet zwaar te tillen met 2 of meer personen)
- Er zijn ook daktentbedrijven waar je jouw daktent kunt opslaan, (laten) monteren en demonteren.
- Een Koala Creek® daktent wordt op een handige transportkar met zwenkwielen geleverd. De daktent staat hier op een zijkant op. Ideaal om je daktent op te slaan in je garage! Afhankelijk van de daktent maat heb je bijvoorbeeld vanaf ca. 145×30 cm vloeroppervlakte nodig voor de opslag. Heel gemakkelijk!
TIP: Zorg bij voorkeur dat de daktent in een droge ruimte staat en hang bij een SOFTCOVER daktent de cover (hoes) los over de daktent zodat deze steeds kan ventileren.
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
- Soms worden daktenten opgehangen (mits voldoende hoog plafond). Dit kan met een takel, lift, spanbanden en dergelijke. Ook gemakkelijk met montage. (Hoef je niet zwaar te tillen met 2 of meer personen)
- Er zijn ook daktentbedrijven waar je jouw daktent kunt opslaan, (laten) monteren en demonteren.
- Een Koala Creek® daktent wordt op een handige transportkar met zwenkwielen geleverd. De daktent staat hier op een zijkant op. Ideaal om je daktent op te slaan in je garage! Afhankelijk van de daktent maat heb je bijvoorbeeld vanaf ca. 145×30 cm vloeroppervlakte nodig voor de opslag. Heel gemakkelijk!
TIP: Zorg bij voorkeur dat de daktent in een droge ruimte staat en hang bij een SOFTCOVER daktent de cover (hoes) los over de daktent zodat deze steeds kan ventileren.
* Vraag advies aan je KOALA CREEK® dealer!
Een daktent kopen of huren?
Ben je nog niet zo bekend met het DAKTENT kamperen?
Wil je eens proberen of dit je ding is?
Heb je een slaapmiddel voor een festival of een weekendje met vrienden nodig? Ga je een 4×4 toertocht maken, zonder hotel overnachtingen?
Weet je niet of een daktent die je op het oog hebt aan je verwachtingen voldoet?
- Dan is het raadzaam om eerst eens een daktent te HUREN.
- Is daktent kamperen je ding en weet je wat je wilt? KOPEN!
Let op: het is verslavend, en op de langere termijn een relatief goedkope manier van kamperen, zeker als je veel verplaatst.
*Bij meerdere Koala Creek® dealers kun je kopen of huren.
Vraag jouw Koala Creek® dealer naar de mogelijkheden!
Wil je eens proberen of dit je ding is?
Heb je een slaapmiddel voor een festival of een weekendje met vrienden nodig? Ga je een 4×4 toertocht maken, zonder hotel overnachtingen?
Weet je niet of een daktent die je op het oog hebt aan je verwachtingen voldoet?
- Dan is het raadzaam om eerst eens een daktent te HUREN.
- Is daktent kamperen je ding en weet je wat je wilt? KOPEN!
Let op: het is verslavend, en op de langere termijn een relatief goedkope manier van kamperen, zeker als je veel verplaatst.
*Bij meerdere Koala Creek® dealers kun je kopen of huren.
Vraag jouw Koala Creek® dealer naar de mogelijkheden!
Geen antwoord op je vraag kunnen vinden?
Dat kan best.
* Stel je vraag aan de Koala Creek® dealer, hij weet er veel van!
* Of je kunt ons (TWISTIM - Koala Creek®) via het contact formulier een e-mail sturen.
* Stel je vraag aan de Koala Creek® dealer, hij weet er veel van!
* Of je kunt ons (TWISTIM - Koala Creek®) via het contact formulier een e-mail sturen.